zwemmen en reflexen

Mijn naam is Barbara de Jong-Huls, ben getrouwd met Peter en wij hebben samen 3 volwassen kinderen.


Mijn ‘Aantekening zwemmen’ heb ik op het CIOS (Heerenveen'95) gehaald en tijdens die periode werkte ik al tijdens mijn zwemstage in de Leeuwarder zwembaden.

Op de CALO Windesheim heb ik Psychomotorische Therapie gestudeerd en naast mijn baan in het zwembad, aansluitend tijdelijk parttime gewerkt als bewegingsagoog / Psychomotorisch therapeut bij Talant (Alliade).


In het water heb ik mijn passie ‘watervrij worden, leren overleven, leren zwemmen’ ontdekt. Leren zwemmen voor iedereen. Ook als het wat lastiger gaat. Vanaf 1993 verzorg ik zwemlessen aan kinderen. Sinds 2000 heb ik een eigen zwemschool – Zwemmen bij Barbara - en me gespecialiseerd in het traject ‘WaterWennen - leren zwemmen’.


Daarnaast heb ik 25 jaar ervaring met zwemles aan kinderen van het speciaal onderwijs (ZMLK: SO en VSO). Door mijn aanpak kunnen kinderen met leer- en/of gedragsproblematiek meekomen in de ‘klassieke’ zwemlessen, zonder extra begeleiding. De kinderen die nét even meer aandacht nodig hebben, kunnen samen zwemmen in de zwemlessen, waarbij de ouder/ begeleider meezwemt.


Ik heb mezelf geschoold door cursussen en opleidingen te volgen zoals de basiscursus Geef me de Vijf, de Halliwick-methode, verschillende Masterclasses gevolgd als Groeimindset, Hooggevoeligheid en Angstige kinderen. Op dit moment volg ik de opleiding NGT (Nederlandse Gebaren Taal) en de Advanced Athletic Skills Model.


Omdat ik altijd opzoek ben naar nieuwe inzichten, meer kennis en verdieping, heb ik in 2022 de INPP dagcursus gevolgd. Dat was voor mij een eyeopener. Herkenning en een ‘andere bril’ die ik kon opzetten, om anders te leren kijken naar kinderen. Vanaf het WaterWennen (2–6 jaar) leid ik de kinderen motorisch zo breed mogelijk op, zodat zij - bij het starten van het ABC diploma – zó geschoold zijn, dat de kinderen een brede motorische ontwikkeling hebben doorlopen. Hoe breder je word opgeleid, hoe makkelijker de zwemspecifieke vaardigheden geleerd kunnen worden. De inzichten van de INPP heb ik samen met Maaike omgezet naar een training. Hier maken we kennis met de primaire reflexen en oefenstof die we kunnen gebruiken om te erkennen/ signaleren. We leren de kinderen zó te begeleiden om ze te helpen met het integreren van de primaire reflexen.


In Engeland zijn ze al wat verder in de reflexen. Daar wordt in hun opleiding tot zwemonderwijzer de kennis over primaire reflexen al standaard meegenomen. Hier heb ik recent meerdere cursussen gevolgd bij onder andere Aqua Education Training. Zoals ‘Facial Sensitivity and Submersion Challenges’, ‘Understand Reflexes in your Learn to Swim Programme’ en ‘Trauma Free Submersions’ Ik mag me dan ook officieel ‘Trauma Free Submersion Practitioner' noemen.


Op dit moment ligt mijn focus op het toepassen van de Neuromotorisch Ontwikkelingsprogramma van het INPP in de zwemlessen, het bedenken van nieuwe oefenstof en het overdragen van deze kennis op andere zwemonderwijzers. Ik deel mijn kennis en ideeën op de pagina ‘Zwemjuf Barbara’.

Share by: