zwemmen en reflexen

Het uitgangspunt voor het gemiddelde kind om diploma A te halen is een lesduur van in totaal 50 klokuren. Er zijn grote verschillen tussen kinderen in Nederland. De totale duur hangt deels af van kenmerken van de kinderen. Zo duurt het soms even voordat een kind zich vertrouwd voelt in water (geen angst) en pikt het ene kind de techniek van een zwemslag makkelijker op dan de ander.


Daarnaast is de kwaliteit van de lesgevers cruciaal. Het goed kunnen aansluiten als lesgever op de verschillende kinderen in de groep vraagt veel kennis en expertise. De totale lesduur hangt niet samen met hoe vaak per week een kind lessen volgt. Het maakt niet uit of je 1x, 2x of zelfs 3x per week een les volgt.

Bron: Allesoverzwemles.nl


Als ondanks die geweldige zwemjuf of meester het leren zwemmen maar niet wil vorderen, dan speelt er mogelijk ‘iets’. Je bent al ruim over die 50 lesuren en je ziet dat je kind heel erg zijn best doet, maar dat het niet lukt. Het onder de knie krijgen van de schoolslag of het duiken neemt heel veel tijd in beslag. Of je kind is snel afgeleid, heeft moeite met concentreren en/of focus.


Mogelijk heeft je kind andere begeleiding nodig om te leren zwemmen!


Om te kunnen leren zwemmen is het belangrijk dat je kind verschillende oefeningen kan uitvoeren. Dit heeft te maken met de samenwerking tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Wanneer je kind onderstaande oefeningen goed kan uitvoeren (zonder om te vallen), dan is je kind klaar voor de complexe bewegingen in het water.



Oefeningen die wat zeggen over de neuromotorische rijpheid van je kind


  1. Jumping-Jacks
  2. Kruislings je knieën aantikken
  3. Huppelen
  4. Fietsen zonder zijwielentjes


Kan je kind bovenstaande oefeningen - zonder uit balans te raken- uitvoeren, dan is je kind klaar voor de zwemles.


Aanwezige primaire reflexen


Iedereen wordt geboren met primaire reflexen. Ze spelen een essentiële rol bij de vroege ontwikkeling van het zenuwstelsel, motorische vaardigheden en het vermogen om te overleven: ze vormen de basis van de ontwikkeling. De reflexen vormen de basis voor het evenwicht, de zintuigen, tijd en ruimtebesef, motorische en visuele vaardigheden en de motoriek. Door beweging worden deze reflexen binnen een jaar geremd.


Dat is belangrijk, omdat het aanhouden ervan de motorische ontwikkeling en het leerproces kan vertragen. Tijdens zwemlessen komen motorische problemen vaak naar voren, waardoor het zwemleerproces wordt belemmerd. Niet-geïntegreerde primaire reflexen kunnen hieraan ten grondslag liggen.


Wil jij weten of je kind nog actieve primaire reflexen heeft?


Vul dan deze vragenlijst in. Hiermee kunt u achterhalen of de (leer- en motorische) problemen waar uw kind mee te maken heeft, terug te voeren zijn naar een Neuromotorische onrijpheid. Donwload hier de vragenlijst.


Hoe meer ja-tjes, hoe groter de kans dat de primitieve reflexen aanwezig zijn en het proces 'Leren zwemmen’ vertraagd. Wanneer je kind ‘hoog scoort’ op de vragenlijst adviseren we je om contact op te nemen met ons via het contactformulier. Wij kunnen aangeven waar een geschoolde zwemonderwijzer lesgeeft. Wanneer er geen verbetering is, zal er een doorverwijzing geadviseerd worden voor een Reflexintegratie Therapeut.

Share by: